En vidunderlig overraskelse i februar.

For nogle år tilbage lod jeg mine nyerhvervede, lilla broccoliplanter stå vinteren over, så jeg kunne tage frø fra dem sommeren efter. Ganske som jeg plejer at gøre med alle mine kålplanter og rodfrugter. Men til min store overraskelse og glæde, fandt jeg, at planterne bugnede af de skønneste broccoliskud og tilmed delikate stængler og blade – i slutningen af februar!

Så her stod jeg med den mildeste, velsmagende kål, et halvt år før beregnet og kunne plukke af dem langt ind i maj. Stænglerne smager næsten som asparges og skuddene er vidunderlige,- både rå og tilberedt. Men som det meste andet, er en hurtig tur på panden eller en let blanchering, det bedste for Purple Sprout og ikke mindst dine smagsløg, fremfor en synderkogning sammen med kartoflerne. Forslag til servering, kommer sidst i indlægget her.

Udover at opdage, at jeg kunne begynde at høste de lækreste grøntsager i februar, havde jeg også opdaget en ny og ekstremt delikat variant af brassica-familiens broccoli. Nogle synes den ser rodet ud. Jeg synes den er smuk og elsker dens lilla farve, der afslører dens indhold af antioxidantgruppen carotenoider.

Purple Sprout sætter rigeligt med frø efter blomstringen på 2. år. Dvs. at du kan høste frøene og resten af året, spise dem som spirer, -spiret ganske som du vil gøre med ex. lucerne/alfaalfa.

Indholdsstoffer i broccoli:
Tænk at være så smuk, smage så vidunderligt og samtidigt give rigeligt med mad i den periode af året, hvor der er knapt med friske grøntsager fra haven og så tilmed være fulde af C vitaminer, folinsyre, A vitamin og som nævnt tidligere, carotenoider.

Udover disse indholdsstoffer, er der fra mange sider, forsket i specielt 3 af indholdsstofferne i broccoli. Nemlig DIM og dennes forstadie I3C, samt sulforafane (Og flere andre – men det er en længere historie, så vi holder os til disse i dag.)

DIM og I3C er interessante at se på, når man taler om regulering af østrogen under og efter menopause. Man ser en tendens til, at kvinder med et lavere forhold af estron metabolitten 16-αOHE1 i forhold til den mere ønskede estronmetabolit 2-OHE1, har en reduceret tendens til tumorvækst i brystvævet. Specielt, hvis de tillige også kan holde sig nede på en normal BMI.

Alting handler om balance:
Det er her ekstremt vigtigt at påpege, at du ikke kan bruge broccoli som medicin eller behandling alene. Men du kan med fordel spise broccoli og broccolispirer – som indeholder flere af disse stoffer, for at støtte din behandling, forebygge eller blot nyde grøntsagen for dens smag og skønhed. Det smukke ved at spise denne slags funktionelle fødevarer er også, at man ikke kun får èt ekstraheret næringsemne, men hele paletten af næringsstoffer og hjælpestoffer, som naturen har lavet det – hel mad eller whole food når det er bedst.
Når vi her taler om at skulle opnå målbar effekt af broccoli, skal man op og spise 500 gr. om dagen. Det er lidt meget og alting skal give mening og være i balance. Det nytter ikke noget, at du kun spiser broccoli som grøntsag for at opnå denne effekt, men prøv at få broccoli flere gange om ugen, balanceret med en masse andre, varierende, farverige, grove grøntsager. Helst svarende til ca. 600 gr. om dagen.

Reduktion af iodoptaget. Vær opmærksom, hvis du har lavt stofskifte:
Derudover er det vigtigt at pointere, at spiser du meget kål, kan du reducere din evne til at optage iod, pga. indholdet af glucosinolater. Dvs. spiser du mange grøntsager fra korsblomstfamilien, er det en god ide at sørge for at få nok iod i din kost fra ex. tang og skaldyr. især skal du være opmærksom, hvis du har lavt stofskifte eller struma.

Leverens skal fungere, for at vi kan omsætte hormoner og udskille affaldsstoffer:
Når vi taler om hormonsystem og balance, er man i samme åndedrag også nødt til at tale om leverens funktion. Ekstremt kort fortalt, er leveren ansvarlig for at omsætte, omdanne og udskille hormoner, giftstoffer, medicin og meget, meget andet. Så den skal fungere.
Men det er et større emne i sig selv, så det ser vi nærmere på, på et andet tidspunkt, når vi skal tale om brændenælder, mælkebøtter og tidsler.

Det som er vigtigt at vide er, at ved at understøtte leverens afgiftningsmekanismer, vil man også kunne omsætte og udskille flere af de mindre gunstige østrogen metabolitter og dermed forhåbentlig bedre opnå den ønskede ratio.

Broccoli indeholder et emne som hedder sulforafan, som også er flittigt studeret ifht. til cancer, diabetes type 2, autisme mm. Et super interessant studie fra Sverige – link herunder, – viser at indtag af broccoliekstrakt, kunne reducere leverens sukkerproduktion blev halveret med 10 % over en testperiode på 12 uger.

http://stm.sciencemag.org/lookup/doi/10.1126/scitranslmed.aah4477

Sulforafan er udover dens effekt på leverens afgiftningsevne og blodsukkerregulering, interessant at se på ifht. kredsløbet, antioxidativ effekt, sund cellevækst og beskyttelse af hjernevævet.

Heldigvis er det virkelig en grøntsag, der er velstuderet og som der fortsat arbejdes med. Du kan også sagtens få fat i broccolispire ekstrakt som kosttilskud.

Serveringsforslag:
Så velbekomme og nyd at broccoli og især Purple Sprout er utroligt lette at dyrke i vores hjemlige køkkenhaver og ikke mindst, ualmindelig lette at spise mange af.

Broccoli fermenteres med hvidløg, estragon og citron. Her er en vidunderlig opskrift fra Årstiderne: https://www.aarstiderne.com/opskrifter/opskrift/broccoli-med-estragon

Broccoli vendes kort på grillen og får lidt balsamico og limesaft.

Broccoli vendes rå i lidt limesaft, hvidløg, sesamfrø og urtesalt.

Broccoli blancheres ganske kort og spises med lidt smør og evt. urtesalt.

Broccoli serveres rå til en omelet.

Broccoli vendes på en pande med rødløg, stegte svampe og lidt citronsaft

Broccolifrø spires og serveres som spirer til alt hvad du indtager:)

Du kan også vælge at tørre broccolien ved at hakke den i små stykker, tørre den i ovnen ved 40 grader celsius og til sidst knuse det til et smukt, grønt pulver, du kan pynte din salat, humus, linsegryde, kage mm. med.

Meld dig til mit nyhedsbrev, hvis du vil læse flere om sundhed, funktionelle fødevarer og grøntsagsdyrkning. http://www.holistiskbiomedicin.dk/?page_id=218