Kombucha og Jun.

For mig, er Jun kombucha en drikkevarekategori, jeg har arbejdet så meget med, atjeg af og til glemmer, at der er rigtigt mange her i Skandinavien, som endnu ikke, hverken har set eller smagt denne type drikkevarer. I Østen, Rusland og Øst Europa og ikke mindst Nord Amerika, er det en helt anden snak. Her er Kombucha og Jun ligeså almindeligt, som æblejuice er hos os.

Jeg vil med dette indlæg, gerne råde bod på dette og prøve ganske kort, at beskrive for dig, hvad vores Jun kombucha er for en størrelse.
Hvorfor er det en god ide, at få den ind i køleskabet og frem på bordet når du er tørstig, alene eller i selskab og gerne vil have noget andet end vand? Og hvorfor Jun og Kombucha er et sikkert valg, når du har brug for noget lækkert at drikke og som måske ovenikøbet kan gøre noget godt for dig, uden at du får et sukkerchok, bliver fuld eller får ondt i maven eller hovedet, grundet dens indhold af mælkesyrebakterier, eddikesyredannende bakterier og disses organiske syrer. Desuden er der en del af B vitaminerne til stede og antioxidanter fra teen.

Hvad er Jun Kombucha:
Jun Kombucha er urtete (eller hvid/grøn te), som er gæret med en kultur (ligesom en surdej) primært på mælkesyrebakterier, eddikesyredannende bakterier, og lidt gærstammer. For at kulturen kan leve og udvikle sig, bruger jeg, som er brygger i Nordic Fermentation,  i vores Jun Kombucha,  honning, da vi synes det smager bedre, giver en rundere og mildere smag og fordi honning bare er så fantastisk.

Men hvorfor drikke Jun Kombucha?
Jo, det som er så skønt ved Jun Kombucha, og i øvrigt også almindelig kombucha og vandkefir er, at du generelt kan sige at det er læskedrik, med naturlig udviklet kulsyre. Den er let, læskende, har lidt sødme og syrlighed og ikke mindst umami, på en meget behagelig måde.

1) Eftersom det er fermenteret/gæret med mælkesyrebakterier kan den være gunstig for din fordøjelse.

2) Alkoholniveauet er under 1,2 % og ofte meget mindre.

3) Sukkerindholdet bliver lavere og lavere, jo længere tid den er på flaske, da mælkesyrebakterierne (dem din mave er glad for) spiser kulhydraterne/sukkeret.

Og hvornår drikker jeg så Jun Kombucha?

1) På grund af sødmen, syrligheden og umami i kombuchaen, understøtter den et godt måltid smagsmæssigt, uden at forstyrre med for meget sødme eller fylde i maven.

2) Du kan bruge den i cocktails. Så får du mindre sukker, mere smag og kan undvære eller reducere alkoholindholdet markant.

3) Du kan drikke den istedetfor et glas vin, øl eller cider og få den samme tilfredshed som en mousserende alkoholisk drik gør.

4) Den er skøn, som almindelig læskedrik og slukker tørst behageligt og hurtigt uden at give dig et sukkerboost.